Skip links

Beställnings- & Prisvillkor

BESTÄLLNINGSVILLKOR

För att beställa en vara måste du vara 18 år eller äldre. Om du har några frågor kring din  beställning är du välkommen att kontakta oss per telefon 08-21 51 50 eller mejla oss på order@hennyshome.se. Mejl besvaras vanligtvis inom 24 timmar (vardagar).

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att  namn och person- eller organisationsnummer samt kontaktuppgifter (telefonnummer och  mejladress) registreras i vårt kundregister. Läs mer om detta under rubriken  ”personuppgiftspolicy” längre ned. Avtal sker när Henny’s Home bekräftat beställningen  genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit.

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i texter, bilder och annat material. Bilderna på e handeln garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar  oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra  produktinformation och priser utan föregående avisering.

Prisvillkor

Priserna är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, fn 25%. Vi reserverar oss för  eventuella prisändringar på grund av ändrad moms eller onormalt stora förändringar i  inköpspriser. Vi reserverar oss för eventuella felaktiga priser pga t ex tryckfel.

Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra priser på samtliga varor i vårt sortiment och att  i efterhand korrigera felaktig prissättning. Vi reserverar oss för prisjusteringar,  slutförsäljning, lagerdifferenser och tekniska problem.

Hennys Home Pris Garanti

Om du hittar ett billigare pris hos någon annan leverantör garanterar vi samma pris. Detta gäller innan köp och kan inte förhandlas efter genomförd betalning. Kontakta oss för bild och referens på det aktuellt billigare priset.

LEVERANSTID

Leverans

Leveransen av dina produkter ordnar vi snarast möjligast, om inget annat är  överenskommet. Många av våra varor finns hemma för omgående leverans (2-4 vardagar)  eller som lagervaror med en leveranstid på upp till 3 veckor. Beställningsvaror beställs  från våra leverantörer och tillverkas efter dina önskemål, leveranstiden för dessa möbler  varierar mellan 4-12 veckor. Vid beställningsvara meddelar vi dig leveransvecka så snart  vår beställning hos leverantör bekräftats. Observera att det kan ta upp till två veckor  innan vi får svar från leverantör. Vid leveransförseningar, hör vi av oss till dig.

BETALNINGSVILLKOR

Du kan välja kortbetalning (Visa/Mastercard), fakturabetalning och delbetalning.

Faktura

Vid fakturabetalning och delbetalning hänvisas till Klarnas köpvillkor som du hittar här. 

FRAKTVILLKOR

Speditör

Vi använder oss av DHL för leverans av nästan alla våra produkter. För att spara miljön så  har vi valt att återanvända emballage i största möjliga mån.

Beroende på storleken på din beställning sker leveransen med DHL Servicepoint eller DHL  Home Delivery. Mindre försändelser skickas till närmaste DHL Servicepoint vid dig och  större försändelser med DHL hemleverans. Leveransen med DHL sker till dörren (porten),  om man vill ha hempaket. Om man istället vill ha inbärning (gäller endast inom  Storstockholm), markera hemkörning, inbärning som frakt, då tillkommer det en avgift på  1000kr.

Glöm inte att ange mobilnummer som fraktbolag/DHL Servicepoint kan nå dig på så att  de kan ringa eller smsavisera när leverans sker. Informationen om fraktkostnader står vid  kassan när du lägger ordern.

Oftast så aviserar DHL om sin ankomst dagen innan. Tyvärr föraviserar inte alltid  speditionsfirman sin ankomst. Det kan hända att ni inte finns på plats just när de kommer  (de kommer oftast dagtid, dvs. kontorstid) och ni får därför hämta er beställda vara på  speditionsfirmans utlämningscentral eller begära en ny leveranstid. Alla våra försändelser  är försäkrade och vi står för risken fram till att du tar emot varan.

Leveransproblem (leveransförseningar eller produkt som är slut hos leverantör) som vi  känner till, får du information om ifall du lämnat en e-postadress eller tel.nr. där vi kan  kontakta dig. Om vi inte kan leverera inom maximal leveranstid, informeras ni direkt om  anledningen till förseningen samt den nya leveranstiden. Ni har då som kund rätt att häva  köpet utan kostnad om ni inte accepterar förseningen.

Leverans sker endast inom Sverige i de fall ej annat avtalats. Vi arbetar alltid för att din  beställning ska levereras till dig så snabbt som möjligt, men reserverar oss för de  eventuella dröjsmål som ligger utanför vår kontroll. Henny’s Home ansvarar för varorna

tills dess att de levererats till dig. I de fall varorna inte emottages vid leveranstillfället  övergår risken till köparen. Köparen står även för risken vid eventuell retur till Henny’s  Home. Hör av er till oss om ang. information om hur ni ska returnera en vara via mejl eller  telefon.

DHL Servicepoints utlämningsställe

Mindre leveranser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket för  avhämtning på ditt närmaste utlämningsställe. Paket aviseras och ligger kvar på ditt  uthämtningsställe i två veckor. Eventuella paket som inte hämtas ut, debiteras för frakt  och hanteringskostnader samt en avgift på 250kr och uppåt beroende på paketets storlek.  Frakt- och hanteringskostnader debiteras av Henny’s Home.

Hämta varor

Du kan också välja att själv hämta dina varor hos oss på Värmdö. Du betalar då ingen  fraktkostnad.

Fraktfritt över 1 000 kr

Frakt, inom landet, tillkommer med:

79 kr på order under 1 500 kr

1 000 kr inbärning inom Storstockholm

Observera att vissa kampanjer, reavaror samt erbjudanden ej innefattas av fri frakt.  Normal fraktavgift debiteras i dessa fall.

Frakt till utlandet, vänligen kontakta oss på order@hennyshome.se

GARANTI OCH REKLAMATION

Garanti

Vi har två års garanti på alla lampor och möbler vid fel som uppstått vid tillverkning.  Garantin täcker funktions, material- samt fabrikationsfel. Garanti tiden är 2 år räknad från  köparens mottagande av produkten. För fel som uppstår under garantitiden, åligger det  köparen att omgående och senast inom en vecka från det att felet uppstått, reklamera  felet till Henny’s Home. Om så inte sker, förlorar köparen sin rätt att åberopa garantin.

Ångerrätt

Du har full ångerrätt inom 14 dagar efter mottagandet av leverans enl. distansavtals- och  hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara och få  köpeskillingen (ex ev fraktkostnad) åter om du inom 14 dagar efter att du mottagit varan  meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Enligt nämnda lag gäller också att varan  ska återlämnas i oförändrat skick, dvs oanvänd och i obruten originalförpackning.  Faktura/följesedel samt information om hur återbetalning skall ske ska bifogas vid  returen. Köpeskillingen (t.ex. ev frakt, fakturaavg.) återbetalas snarast, 3-5 bankdagar och  senast inom 30 dagar efter att Henny’s Home mottagit den returnerade varan.  Återbetalning sker via bankkonto eller bankgiro. Kunden förpliktigar sig att själv stå för  returfrakten till Henny’s Home. Observera att ångerrätten inte gäller företagskunder.

Ångerrätten gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just  dig, till exempel en fåtölj i ett specifikt tyg och färg. Dessa varor specialtillverk as efter  lagd order och ingår inte i ånger- och bytesrätten. Ångerrätten gäller heller inte vid  specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. För varor av ovan  nämnda slag gäller ångerrätten 14 dagar från den dag du mottagit orderbekräftelse.

Produkten ska skickas till Henny’s Home AB, Fagerdalavägen 15B, 139 52 Värmdö. Innan  produkten skickas vill vi att ni mailar order@hennyshome.se eller och meddelar  anledningen till att ni returnerar produkten.

Fri ånger/returrätt gäller inte rabatterade produkter.

Behöver du hjälp med att returnera en produkt?

Så här skickar du paket med DHL: Gå in på www.servicepoint.se. Se till att paketet skickas  direkt till oss på Henny’s Home AB, Fagerdalavägen 15B, 139 52 Värmdö.

Välj tjänst och registrera dina sändningsuppgifter, kom ihåg att notera sändningsnumret  när du är klar. Ta sedan med det du vill skicka tillsammans med sändningsnumret till din  servicepoint. Packa ihop paketet i en kartong från DHL, betala och lämna det i kassan. Du  kan sedan spåra ditt paket på www.servicepoint.se.

Retur

I de fall brev, paket (DHL) eller större paket/pall returneras till Henny’s Home av  fraktbolaget (t.ex. om en vara ej hämtas ut av beställaren) kommer Henny’s Home att  debitera beställaren en avgift. För brev och paket är avgiften 250 SEK inkl. moms och för större paket/pall till SEK 500 inkl. moms. Avgiften täcker Henny’s Homes kostnad för  returfrakten samt administrationen som krävs för en returnerad vara, detta debiteras  antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Henny’s Home.

Reklamation

Vid synlig skada eller felaktig vara, eller om vi sänt fel vara, ska reklamation ske inom sju  dagar från det att konsumenten mottagit varan och upptäckt felet eller borde ha upptäckt  felet. Konsumenten skall själv anmäla skadan till transportbolaget inom sju dagar annars  förlorar kunden rätt till ny ersatt vara. Skada som inte är synlig vid mottagandet skall  anmälas till transportbolaget inom sju dagar efter mottagande av varan. Om transport  skada skett spara alltid emballaget, vi behöver detta för att godkänna din ersättning.  Konsumenten skall också anmäla synlig skada och icke synlig skada till Henny’s Home  inom sju dagar. Reklamation som sker inom 60 dagar, anses falla inom skälig tid enligt  lag. Du får en ny vara eller pengarna tillbaka. Pengar för produkten inklusive frakten  återbetalas inom en vecka efter att produkten returnerats till Henny’s Home. Du har tre  års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och vi förutsätter att alla skötselråd följts  och normal aktsamhet iakttagits.

Henny’s Home AB följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Vänligen maila order@hennyshome.se för att förklara anledningen till reklamationen.  Produkten ska sedan skickas till Henny’s Home AB, Fagerdalavägen 15B, 139 52 Värmdö.

Transportskador

Vi ansvarar för skador som uppkommit vid transporten eller leveransen till dig som kund.  För att du som kund ska få ersättning, åligger det dig när du tar emot din leverans att  undersöka om paketet är skadat innan du signerar leveranssedeln. Om paketet är skadat  ska detta noteras direkt på leveranssedeln som skrivs under. Skadan på emballage och/eller vara ska dokumenteras i bild och text och mejlas till order@hennyshome.se inom 24 timmar från mottagandet av varan.

Integritetpolicy

Vår integritetspolicy hanteras enligt allmänna dataskyddsförordningen, General Data  Protection Regulation (GDPR) som ersätter Personuppgiftslagen (PUL) efter 25 maj 2018.  Genom att acceptera våra köpvillkor samtycker du till att namn, adress, personnummer  alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister.

Sekretesspolicy

Dina personuppgifter hanteras med största respekt och kommer inte att lämnas ut till  tredje part. När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar  dina uppgifter för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Du kan enkelt radera*,  begränsa och få fram den information som vi har registrerat om dig under Dina sidor.  * Väljer du att radera dina kunduppgifter sparas dom i vårt system i 36 månader och  därefter anonymiseras dom. Detta för att fullgöra våra skyldigheter gällande t ex reklamationsrätt och bokföringslagen.

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse på www.hennyshome.se.  Cookies är en liten textfil som lagras på din enhet (dator/surfplatta/mobil) via din webbläsare. Med hjälp av cookies får vi en översikt över din aktivitet i vår webshop – till  exempel om du är ny eller en återkommande kund. Cookies ger även dig som besökare  tillgång till olika funktioner – till exempel hålla reda på vad du lägger i din varukorg.

Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, brister i information samt felaktiga specifikationer  på vår hemsida. Detta gäller även bilderna, som i vissa fall har illustrativt syfte. Färgen på bilderna på hemsidan återger inte alltid exakt produktens verkliga utseende. Färgen beror  på vilken bildskärm du har på din dator samt dess inställningar.

Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed  jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses samt påverkar  ingångna avtal och utfästelser från Henny’s Homes sida, som gör att Henny’s Home inte  kan hålla nämnda avtal/utfästelse, utgör grund till att Henny’s Home befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och prisförändringar!